유권자와 정치인, Voters and Politicians

◇ Voters and Politicians

When the politician visited a voter, he was milking himself.

The candidate asked the farmer, "Why don't you catch the cow because it seemed to be festering?"

The old man said, "Yes," so he grabbed the horns and talked to the farmer.

After a long time, he asked, "Didn't Robinson go this way?"

"He's here. He's got a calf in the back of the barn."


◇ Appointment system using psychology

In Britain, people who made appointments with doctors and were late for work or did not show up were a headache because of the waste of money.

In the U.K., the cost of primary care is covered by national finance. Six million medical appointments were not followed properly each year, resulting in a waste of more than 1 trillion won in annual budgets.

In 2011, health authorities teamed up with Professor Robert Chialdini and a consultant who wrote The Psychology of Success.

First, the nurse gave the patient an empty card to write down the date of her next appointment on the reservation card, and then had the patient write the date of the appointment that the nurse called. If you write what you have to do on paper, you are more likely to remember and practice it.

Second, the patient’s waiting room had "negative figures" such as "5% of patients didn’t keep their appointment time properly last month." But this only backfired. This is because patients in the waiting room unconsciously think, "There are quite a few patients who don’t keep their promises." The consulting team put forward a graph that turned into a "positive number" that shows the number of patients who keep their promises well.

The measure reduced the proportion of patients not keeping their promises by 31.4 percent. According to the National Health Agency, the measure could employ 472 additional doctors each year when expanding the measure to all hospitals in the UK.
- Hankyoreh news 2012.1.30



◇ 유권자와 정치인

정치인이 한 유권자를 찾아갔더니 손수 우유를 짜고 있었다.

암소가 보채는 것 같았기에 그 후보는 소를 잡아주면 어떻겠느냐고 농부에게 물었다.

노인이 "그래요"라고 하기에 그는 소뿔을 잡고 농부와 이야기를 나누었다.

한참만에 그는 "근자에 로빈슨(경쟁상대)이 이쪽으로 다녀가지 않았던가요?"하고 물었다.

"왔어요. 지금 헛간 뒤에서 송아지를 붙잡고 있구먼"


◇ 심리를 활용한 예약 제도

영국에서는 의사와 약속을 하고는 진료시간에 늦거나 나타나지 않는 사람들 때문에 엄청난 재정이 낭비되어 골칫거리였다.

영국에서는 1차 진료의 비용을 국가재정으로 부담하기 때문이다. 매년 600만건의 진료 약속이 제대로 지켜지지 않았고, 이로 인해 연간 1조원 이상의 예산이 낭비되었다.

2011년 보건당국은 <설득의 심리학>을 쓴 로버트 치알디니 교수와 컨설팅사와 함께 팀을 이루어 해결책을 찾았다.

첫째, 간호사가 다음 진료 일시를 예약카드에 적어주던 것을 환자에게 빈 카드를 준 뒤 간호사가 불러준 약속 일시를 환자가 직접 쓰게 했다. 해야 할 일을 자신이 종이에 직접 쓸 경우 이를 기억하고 실천할 확률이 높아지기 때문이다.

둘째, 환자 대기실에 “지난달에는 5%의 환자분들이 약속시간을 제대로 지키지 않았습니다”와 같이 ‘부정 수치’를 붙여놓고 있었다. 하지만 이는 역효과를 낼 뿐이었다. 대기실의 환자들이 “약속을 잘 지키지 않는 환자들도 꽤 있구나” 하고 무의식적으로 생각하기 때문이다. 컨설팅 팀은 약속을 잘 지키는 환자 수를 보여주는 ‘긍정 수치’로 바꾼 그래프를 내걸었다.

이 조치로 환자들이 약속을 지키지 않는 비율은 31.4%나 감소했다. 국립보건국에 따르면 이 조처를 영국 내 모든 병원에 확대할 때 매년 472명의 의사를 추가로 고용할 수 있었다.
- 한겨레 2012.1.30

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